منشور حقوق مودیان مالیاتی

متن منشور حقوق مودیان که مشتمل بر ۵ اصل و۲۴ بند است و تمامی واحدهای ستادی و عملیاتی سازمان، پیاده سازی آن را به عنوان اصلی راهبردی، وجه نظر قرار داده اند به شرح زیر است:

با اعتقاد به حفظ شان و کرامت والای انسانی و با تکیه بر ارزش های متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امور مالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مسئول و موظف به احقاق حقوق قانونی مودیان، می دانند. اصول پنجگانه زیر و اهم مشخصه های آنها از محورهای اساسی حقوق مودیان تلقی گردیده و مخاطب آن مودیان محترم مالیاتی هستند.

اصل (۱):

مودی محترم حق برخورداری از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد.
• ما با شما با ادب، احترام و متانت رفتار می کنیم.
• ما در انجام وظایف خود با انصاف و عدالت و پرهیز از هرگونه تبعیض عمل می کنیم.
• صداقت در گفتار و عمل و انجام به موقع تعهدات را بر خود مسلم می دانیم.
• ما با استناد به قوانین و مقررات جاری و معتبر، تصمیم گیری می کنیم.
• ما به شرایط خاص شما توجه نموده و در حیطه قانون و اختیارات مشکل گشایی خواهیم کرد.

اصل (۲):

مودی محترم حق کسب اطلاع و راهنمایی را دارد.
• ما به شیوه های گوناگون حقوق و تکالیف شما را اطلاع رسانی می کنیم.
• ما در حد امکان شما را راهنمایی نموده و اطلاعات قابل اطمینان در اختیارتان می گذاریم.
• ما روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به شما اطلاع داده و سوالات و ابهامات مالیاتی شما را در اسرع وقت پاسخ می دهیم.
اصل (۳):

 مودی محترم حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارد.
• ما تمام دانش، مهارت و امکانات خود را برای جلب رضایت شما، به کار می گیریم.
• ما نماینده قانونی شما را می پذیریم.
• رسیدگی ها و ممیزی های ما مستند و مستدل به دلایل، مدارک، شواهد و قراین است. • مالیات حقه، طبق قانون وصول می شود و ما هرگز از شما پرداخت مالیات مضاعف و یا فراتر از قانون را انتظار نداریم.
• شما می توانید اطلاعات و محتویات پرونده مالیاتی خود را رویت نموده و نسخه ای از گزارش رسیدگی را بخواهید.
• عملکرد ما شفاف بوده و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو می دانیم.
• شما حق دارید برای اجرای مقررات مالیاتی از طریق مسیرهای ارتباطی تعیین شده، با کمترین هزینه عمل نمایید.
• بهبود مستمر کیفیت خدمات رسانی ما، حق شماست.
اصل (۴):

پایبندی ما به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق مودی محترم است.
• ما رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات شما هستیم.
• اطلاعات شما نزد ما محرمانه بوده و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار نمی دهیم.
• حریم خصوصی شما را در تمامی فرایندهای مالیاتی، محترم می شماریم.
اصل (۵):

 مودی محترم حق اعتراض، شکایت و تجدید نظر خواهی دارد.
• شما ابتدا می توانید از رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه بخواهید تا نسبت به حل اختلاف مالیاتی رسیدگی نماید.
• شما حق دارید نسبت به مالیات مورد مطالبه و اقدامات انجام شده اعتراض نموده و در مراحل مختلف درخواست تجدید نظر نمایید.
• جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی با حضور ۳ نفر نماینده رسمی تشکیل می شود که یک نفر از آنان می تواند نماینده صنف منتخب شما باشد.
• شما حق دارید در جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی حضور داشته و با ارائه توضیحات و تسلیم لایحه از خود دفاع کنید.

• رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی شما منصفانه و حسب مورد با اجرای قرار و سرانجام صدور آرای مستند و مستدل، همراه خواهد بود.

  • سازمان امورمالیاتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *